Unatoč zimi, navukao se na “Sladoled”
Da se ne bi po kuloarima počelo pričati da sam neozbiljan koliko sam i težak, odlučio sam blog “oplemeniti” još pokojim temama vlastitih promišljanja. Ovoga puta kazališnim i inim recenzijama, jer mi se čini blesavo da pogledam predstavu ili izložbu, a o njoj i ne napišem pokoju suvislu.
A definitivno nema boljeg početka za takvo što od malo pozitive pod našim kulturnim nebom. Tako me neki dan baš razveselio poziv Mire Gavrana na premijeru njegove nove komedije “Sladoled”. I nisam požalio što sam otišao. Oduševilo me.
Pitko i britko – tako bi se ukratko mogla opisati nova komedija našeg svjetski proslavljenog dramatičara, koja je premijerno izvedena u četvrtak u maloj dvorani “Lisinskog”. Komedija je to koja je već u najavama intrigirala uvijek aktualnom tematikom poigravanja muško-ženskim odnosima i glumačkim dvojcem koji je svakako budio znatiželju, a nakon odgledane premijere jednostavno je ponovo potvrdila Gavranov status pisca koji diše i živi s publikom. Štoviše, tema koju naoko predstavlja laganim scenama te odmjerenom minutažom i dinamikom, nimalo ne podilazeći, vrlo je slojevita, analitički razrađena i nikoga ne štedi, pa samim time i nikoga u publici ne ostavlja ravnodušnim.
No, autoru ću se vratiti nešto kasnije, veliki faktor uspjeha koji će ova predstava tek polučiti svakako je glumački duo za koji bi teško bilo pronaći alternativu, pogotovo nakon viđene kemije na sceni i nakon toliko duboko i vješto proživljenih rola iznijetih na tako lagan i dopadljiv način. Mladena Gavran i Ana Vilenica svakako su pokazale “kako se to radi”.
Transformacije likova koje su se izmjenjivale iz scene u scenu, toliko stvarne i toliko uvjerljive, uvlače u priču i drže pozornost na svakoj izgovorenoj riječi i ekspresiji. Dok Vilenica svoj lik gradi kroz odrastanje, od vrtićkog djeteta do žene koja na grbači nosi priličnu količinu tereta suvremenog života, Mladena Gavran u predstavu ulazi kao samosvjesna žena koja na ramenima ima brigu o djetetu, vlastitu samoću i problem muža kurviša, da bi do kraja svoj lik toliko osnažila i trijumfirala u – infantilnosti koju sa sobom nose najzlatnije godine života.
Odnos majke i kćeri te suočavanje s “problematičnim” muškarcima u njihovim životima toliko je živopisno i vjerno da je publika sve muškarce njihovih života gotovo mogla i jasno vidjeti, i u tom kratkom vremenu naučiti voljeti i mrziti. S druge strane, likovi koje su glumice iskristalizirale kroz očito veliku i neograničavajuću scensku igru, majka i kćer u različitim razdobljima života, odigrani su tako da nije nerealno zapitati se – koliko je u stvari glumica bilo u predstavi?
Odgovor je ipak – samo dvije, ali vrhunske.
One tečno i duhovito (a duhovito je skromna riječ jer se radilo o salvama smijeha) vladaju scenom, oživljavajući prostor slastičarnice za koju ih vežu susreti i brojni prijelomni trenuci u životima, ubadaju u emotivnu žicu, pa i u žicu nekog samozatajnog licemjerja koje svaki pojedinac u sebi pokušava sakriti.
I tu dolazimo do onoga što će ovu predstavu privatnog teatra istaknuti među morem predstava nekih razvikanih institucionalnih kazališta – suvremena tema, suvremen pristup, genijalan tekst, nenametljiva režija i scenografija, te glumice koje svoje uloge izgrađuju, a ne odrađuju.
To je očito temelj za privlačenje i zadržavanje publike u kazalištima, recept kojim Teatar Gavran već godinama uspješno prkosi brojnim strujama na ovom području, strujama koje lagodno i bez pretjerane umjetničko-produkcijske umješnosti “uživaju” pod okriljem polupraznih gledališta i prebogatih dotacija. A ovdje jedan teatar svojim predstavama puni dvorane, ne samo u Lijepoj našoj, nego u cijelome svijetu. Nakon odgledanog “Sladoleda” ne treba sumnjati da će se ta tradicija i nastaviti.
I sad tu treba spomenuti temelj toga uspjeha, a to je jednostavno – dobra predstava. U prvom redu, ona ovisi o piscu, a tu je Miro Gavran majstor. Uvijek izabire univerzalnu temu, blisku publici, i progovara britko, balansirajući duhovitost i ozbiljnost u dozama koje izazovu reakciju, a nikako ne odvode predstavu u patetiku ili jeftinu pučku zabavu. Čistoća forme i jasna ideja, pitki dijalozi i učinkovita jednostavnost daju izvrsne temelje za daljnju gradnju scene, kazališne igre i uloga.
Možda se nekome čini trivijalnim spominjati sve to, no zaista nije na odmet kazalište promišljati u njegovim osnovama, u doticaju s publikom i realnom okruženju poplave brojnih umjetničkih pretencioznosti koje besciljno ispunjavaju javni prostor. Uostalom, treba si priznati (u zemlji u kojoj svi sve znaju najbolje) da se od nekih ljudi od zanata zaista može i dosta toga naučiti.
Pa eto, “Sladoled” je definitivno moja preporuka svima, od onih koji traže dozu smijeha, do onih koji žele zagrebati ispod površine ljudskih odnosa bez namatanja patetike i pretencioznih arhaičnih priča. Teatar Gavran je očito postao sinonim za dobro kazalište, a meni je, kao i svim pravim Hrvatima, očito trebalo vremena da to shvatim tek u trenutku kad autor bere svjetske lovorike i globalno “osvaja” pozornice.
Možda nam ni to nije dovoljno pa su na ovoj premijeri iz nekih neočekivano važnih razloga izostale brojne naše medijske kuće, dajući javnosti do znanja što misle o važnosti praćenja kulture i jednog od najznačajnijih hrvatskih suvremenih kulturnih ambasadora u svijetu?
E, ovdje ne bi trebalo raditi grešku pa čekati da “Sladoled” prvo dobije nagrade u Poljskoj, Francuskoj, SAD-u ili Brazilu, ta kazališna poslastica dostupna je na domaćem terenu sada i šteta bi bilo propustiti je. Na kraju, nije do medija i raznoraznih institucija, već do vjerne i iskrene publike. A mene će “Sladoled” opet vidjeti na proslavi stote izvedbe. Kako je krenulo, možda već ove godine.
© BLOG I TAKO TO, 31.1.2014., Igor Weidlich
Zabavna i životna predstava
©
LA COUTURE, 1.2.2014., Ana Samaržija
Smanji kritiku
Zabavna i životna predstava
Iza naziva omiljenog deserta djece i mnogih odraslih krije se zabavna i vrlo životna predstava Teatra Gavran, i ovog puta izašla iz pera Mire Gavrana.
Teatar Gavran siječanj je završio svojom prvom ovogodišnjom premijerom. U Maloj dvorani KD Vatroslav Lisinski odigrana je komedija „Sladoled“. Projekcija je to jednog klasičnog odnosa majke i kćeri, od najranijih dana pa sve do starosti. Tako pratimo njihove probleme i zavrzlame od privikavanja na vrtić, prvog dana škole, burnih tinejđerskih i studentskih dana preko odrasle do poodmakle dobi. Glavne junakinje su jedna vrckava i buntovna djevojčica i njezina majka, koja se pokušava snaći u novim situacijama koje joj život donosi. No, ako ste pomislili da je riječ o teškim i dramatičnim scenama, prevarili biste se.
Poteškoće na koje svi nailazimo tijekom odrastanja, ali i kasnije tijekom sazrijevanja, prikazane su na vrlo komičan i opušten način, blizak svima. To su situacije koje su svima poznate, vokabular kojim se i sami koristimo, reakcije karakteristične u naši prepirkama s majkama ili bakama. Upravo su nas zato toliko nasmijale, jer smo u ova dva ženska lika prepoznali sebe i svoju obitelj, uvidjeli procese kroz koje, više ili manje, svi prolazimo.
A ima još nešto svojstveno nama Hrvatima što su autori predstave naglasili. Naime, majka i kći sav svoj razgovor obavljaju na terasi jedne slastičarnice, uživajući u sladoledu, a kasnije u kavi. Ritual je to s kojim nam je cijela ova situacija učinjena još bližom, s kojom se još više možemo poistovjetiti.
U glavnim ulogama nastupile su Ana Vilenica i Mladena Gavran, a redateljske se palice primio Boris Svrtan. Glumice su izvrsno odigrale sve faze života i kroz tipične situacije dočarale promjene u formiranju ličnosti. Tako Vilenicu pratimo od malene zaigrane djevojčice, zanesene studentice do ozbiljne žene, sad već majke, s vlastitim problemima. Zanimljivo je bilo pratiti promjene u odnosu majke i kćeri, pri čemu je posebno zabavila Mladena Gavran portretirajući umirovljenicu.
Iako vrlo jednostavna priča, kroz sat i pol podsjetila nas je na važnost jednog od ključnih odnosa, onoga majke i kćeri; na svu ljubav, razumijevanje i podršku koja nam je potrebna. Prikazana vrlo životno, a samim time i komično, potakla nas je da preispitamo vlastite odnose i smjer u kojem bi oni mogli ići. Zato nemojte oklijevati, te povedite svoju majku, kćer, oca, prijatelja ili prijateljicu na „Sladoled“ jer će svakome dobro doći doza smijeha uz tipične obiteljske situacije!
© LA COUTURE, 1.2.2014., Ana Samaržija
Preporučujem svima da svakako pogledaju ovu predstavu
©
ZAGREBANCIJA, PRVI NOVINARSKI PORTAL O ZAGREBU, 1.2.2014, Kostadinka Velkovska
Smanji kritiku
Preporučujem svima da svakako pogledaju ovu predstavu
Teatar GAVRAN 30. siječnja 2014. u maloj dvorani Lisinski imao je premijeru predstave SLADOLED, autora Mire Gavrana, najizvođenijeg hrvatskog kazališnog pisca u zemlji i inozemstvu u proteklih 20-tak godina. Djela su mu provedena na 35 jezika. Njegove knjige doživjele su više od 150 izdanja u zemlji i inozemstvu, nastalo je više od 250 kazališnih premijera diljem svijeta, a broj gledatelja je respektabilan, više od tri milijuna. U Slovačkoj i u Poljskoj djeluju festivali pod nazivom GAVRANFEST, što je velika čast dramskom piscu, da izvan zemlje rođenja ima festivale na kojima se izvode predstave nastale prema njegovim tekstovima. Tekst predstave SLADOLED je još jednom potvrdio da je Miro Gavran veliki poznavatelj dijaloga, psihologije i vrlo talentiran dramatičar. Gledajući predstavu SLADOLED publika se u isto vrijeme smijala, plakala, prepoznavala svoje rečenice i stiuacije.
Redatelj predstave Boris Svrtan, poznat i uspješan glumac, redatelj, profesor na Akademiji dramskih umjetnosti u Zagrebu, predsjednik HDDU, koji je do sada kao redatelj potpisao deset režija, dobitnik više prestižnih nagrada, ovu je predstavu definitivno režirao s puno poetičnosti, emocija, znanja,.... Glumice je odlično vodio, tako da su Mladena Gavran i Ana Vilenica bile fenomenalne, pokazale su svu raskoš svojih talenata. Scenu i kostime je napravila Jasmina Pacek, glazbu Neven Zebić, oblikovanje svjetla Mario Vnučec, šminka Zdenka Mihelj. Uvjerena sam da će ova predstava postati hit i da će doživjeti puno, puno izvedbi. Čestitam svima i želim im puno uspjeha, zaslužili su!! Preporučujem svima da svakako pogledaju ovu predstavu.
Voli vas vaša Kosta!
© ZAGREBANCIJA, PRVI NOVINARSKI PORTAL O ZAGREBU, 1.2.2014, Kostadinka Velkovska
Majka i dijete
©
Tomislav Kurelec, KAZALIŠTE.hr, 2. veljače 2014.
Smanji kritiku
Majka i dijete
Sladoled u kvartovskoj slastičarnici tradicionalno je mjesto razgovora između majke i kćeri i to se ponavlja desetljećima od prvog odlaska kćeri u vrtić (istodobno s prvim danom na poslu majke koja je netom završila studij prava). Između prizora prolaze godine u životima protagonistica, odijeljene zatamnjenjima u kojima se preko zvučnika govori o povijesti i karakteristikama sladoleda. Situacije koji se nižu predstavljaju najčešće prekretnice u životnim prilikama i razvitku osobnosti tih dviju žena, pa je tako drugi na redu prvi kćerkin dan u školi, ali i konačana spoznaja da ih je njezin otac ostavio zbog mlađe ljubavnice, pa problemi puberteta i tinejdžerskog doba, kćerkine i majčine ljubavne zavrzlame sve do majčinog odlaska u mirovinu, a potom u dom i neočekivanog preokreta na kraju.
U svojoj novoj komediji Miro Gavran se ponovo dokazuje kao pravi tvorac uspješnica preciznošću dramaturških rješenja u stvaranju tipičnih, čestih i vrlo prepoznatljivih situacija i odnosa, te životnim, a istodobno i vrlo funkcionalnim dijalogom koji iznimnom vrsnoćom i sažetošću u nekoliko rečenica opisuje mijene likova i životnog okruženja, pa njegov tekst i pored prividne nepretencioznosti i usmjerenosti na zabavljanje publike pokazuje i umijeće u stvaranju kompleksnih osobnosti i autorovu sklonost da u ženskim licima pronađe veću nijansiranost u odnosu prema svijetu u kojem žive i gdje im je mahom teže no muškarcima bez kojih najčešće ne mogu čak niti onda kada im oni nanose bol ili nepravdu.
Tako osmišljen Gavranov tekst upravo u malim pomacima od tipičnih situacija, a ponekad i općih mjesta, pronalazi originalnost i razumijevanje ljudskih sudbina likova koje očito kao njihov tvorac voli čak i onda kada njihovi potezi nisu pozitivni. Uz to radi se o tekstu koji je mišljen upravo za izvođenje na sceni, a ne za čitanje, pa njegove vrijednosti mogu doći do punog izražaja tek u iznimnim glumačkim interpretacijama. Zato su izrazitoj uspješnosti Sladoleda bitno pridonijele Mladena Gavran kao majka i Ana Vilenica kao kći širokim rasponom prikazanih osjećaja, ali i pomacima koji su dolazili do granice efektne stilizacije. Ta stiliziranost je bila posebice vidljiva kod Ane Vilenice u tumačenju kćerke kao male djevojčice, a potom tinejdžerice i mlade djevojke. Vilenica nije išla za time da oponaša njihove godine, ali je neke tipične odlike ponašanja u tim razdobljima malo potencirala i time postigla iznimno komične efekte koji su zabavljali gledatelje, a da pritom nisu gurnuli u pozadinu probleme koje takvo ponašanje donosi i samoj kćerci, ali i njezinoj majci.
Mladena Gavran je humoru pridonosila kontrapunktirajući u tim prizorima dojmljivu ozbiljnost majke, izvanredno nijansirano prikazujući njenu borbu da ostane barem prividno smirena i puna razumijevanja, a da je pritom tek nekom sitnom gestom ili kratkom replikom pokazala s kojim se problemima nosi i to uglavnom potiskivanjem, a ne rješavanjem. Protjecanjem vremena kćerka u interpretaciji Ane Vilenice (koja i time dokazuje široki raspon svog glumačkog umijeća) postaje slična majci kroz potiskivanje problema i nastojanje da se to što manje vidi, dok Mladena Gavran napušta svoju glumački impresivnu suzdržanost i bravurozno pokazuje kako se majka u poznim godinama oslobađa pritiska koji su joj nametali i životni uvjeti, ali i briga za kćerku.
Gotovo identična reagiranja majke i kćeri na slične situacije potencirali su i kostimi Jasmine Pacek koja potpisuje i funkcionalnu minimalističku i gotovo prozračnu scenografiju koja uspješno stvara pomalo nostalgično okružje, a uz to je pogodna i za seljenje teatra koji nema vlastitu dvoranu. Sve su haljine i majke i kćeri bile iste sive boje, a različitost dobi stvarale su različitim krojevima. To je uz sličnost majke i kćeri ukazivalo i na to da su njih dvije poput mnogih žena i da su se borile s problemima koji se s malim varijacijama često ponavljaju.
U svemu tome bile su posebne interpretacije dvije sjajne glumice koje je potpuno razigrao redatelj Boris Svrtan. On je i pored nekih vrhunskih redateljskih dometa mnogo češće u našem teatru (ponajviše u Gavelli) nastupao kao glumac, a već desetak godina (sada kao izvanredni profesor) predaje na Odsjeku za glumu zagrebačke Akademije dramske umjetnosti. Vjerojatno zbog svoje vezanosti za glumu Svrtan u režiji ovog komada nije išao na neke posebne redateljske efekte nego se koncentrirao na preciznost glumačkog izraza i usklađivanje dva različita glumačka temperamenta, te pronalaženje pravog ritma predstave koja je oduševila publiku u maloj dvorani Koncertne dvorane Vatroslava Lisinskog.
© Tomislav Kurelec, KAZALIŠTE.hr, 2. veljače 2014.
Poučak iz slastičarnice
©
Dora Žic, GLAS KONCILA, 3.3.2014.
Smanji kritiku
Poučak iz slastičarnice
Miro Gavran: »Sladoled« - redatelj: Boris Svrtan; glume: Mladena Gavran, Ana Vilenica; Teatar Gavran, Zagreb, Koncertna dvorana Vatroslava Lisinskoga, 21. veljače.
U običnoj gradskoj slastičarnici, mnogima omiljeni sladoled slastica je koja iz godine u godinu, iz desetljeća u desetljeće, dovodi majku i kći, kao glavne junakinje dopadljive i pamtljive kazališne predstave. Njih dvije svoju su »sladolednu priču« započele još prije kćerina dana u vrtiću. Slastičarnica je mjesto na kojem se jedna drugoj povjeravaju, otvaraju dušu i razmatraju vlastite živote, zaslađujući si ih čašicom sladoleda. Mučni odlasci u vrtić, prvi dani škole, buntovni pubertet te odrastanje i starenje začinjeni su emocijama u odnosu majke i kćeri, ali i njihovim odnosima s muškarcima koji im prolaze kroz živote.
Komedija koja kroz stereotipe maštovito progovara o međuljudskim odnosima i prolaznosti života na mnoge će načine pronaći put do gledatelja različitih profila. Upravo iz razloga što prati život od najranijeg djetinjstva do kasne starosti te tipične uspone i padove u njem, malo je onih koji se neće poistovjetiti s likovima ili makar prepoznati u nekoj od scena.
Kako godine na pozornici prolaze, tako se mijenja i pozadinska glazba te modni izričaj dviju protagonistica, a jedino što scenski ostaje nepromijenjeno je stara gradska slastičarnica. S godinama i njihov odnos ima svoje bolje i lošije trenutke, muškarci dolaze i odlaze iz života dviju žena, djeca i unuci im ulaze u živote, ali i tu postoji konstanta: njihovi razgovori, uz dobar sladoled.
Duhovita predstava osim dobro osmišljene priče nudi i tople dijaloge koji će pokazati da se iza njihova humora krije ozbiljna tema prolaznosti i same ljudskosti. Uza sve manje ili veće probleme u međuljudskim odnosima, uvijek je važno naći neki »sladoled«, kao temelj komunikacije i njegovanja odnosa s najbližima.
© Dora Žic, GLAS KONCILA, 3.3.2014.